بلاک چین چیست؟ + معرفی انواع بلاک چین

در اکتبر ۲۰۰۸ فردی با اسم مستعار ساتوشی ناکوتی در یک مقاله سعی کرد بیت کوین را به عنوان یک پول نقد الکترونیکی معرفی کند و نحوه کار کردن با بیت کوین و همچنین نحوه ارسال و دریافت پول بین دو نفر بدون هیچ واسطه ای را عملی کند.بیت کوین اولین ارز دیجتالی بود که از فناوری بلاکچین برای ذخیره اطلاعات کاربران استفاده نمود.افراد زیادی در حوزه خرید و فروش ارز های دیجیتال فعالیت دارند اما افراد بسیار کمی از زیر ساخت ارز های دیجیتال اطلاعات دارند.

برای مشاهد تعرفه های طراحی سایت صرافی ارز دیجیتال کلیک کنید

بلاک چین یک پایگاه داده برای ذخیره اطلاعات تراکنش های مختلف می باشد که پس از ذخیره اطلاعات رمز نگاری شده امکان هرگونه دست کاری و حذف داده ها از بین می رود.سیستم بلاک چین اطلاعات ذخیره شده را بروی شبکه را با تمامی کاربران به اشتراک می گذارد.در ادامه این مقاله قصد داریم در مورد سیستم بلاک چین توضیحات بیشتری بدهیم پس تا انتهای این مقاله با ما همراه باشد.

 

بلاک چین چیست؟

بلاک چین سیستمی برای ذخیره ایمن اطلاعات و مدارک کاربران می باشد.بلاک چین ها با استفاده از داده های رمز نگاری شده و توزیع داده ها از هک شدن احتمالی جلوگیری می کنند.بلاک چین ها blockchain اطلاعات را به صورت گروهی ذخیره می کنند که به آنها بلاک گفته می شود.بلاک چین ها در حقیقت زنجیره ای از بلوک ها می باشد و با توجه به این که بلوک ها در ادامه اطاعات بلوک قبلی ساخته می شود پس یک زنجیره را تشکیل می دهند که به ترتیبی که ساخته شده اند در کنار یک دیگر قرار می گیرند.

 

هش در شبکه بلاک چین

هش بلاک چین بلاک های ایجاد شده را در کنار هم قرار می دهد و به زنجیره های به هم پیوسته تبدیل می کند. بلاک چین ها از تابع هش برای پردازش داده ها استفاده می کنند که با کمک این توابع ریاضی یک خروجی ثابت حاوی عدد و حروف را تبدیل می کند.به کمک تابع هش داده ها به یک سطح قابل قبول از یک پارچگی دست می یابند که این امر باعث افزایش امنیت می شود.

به کمک تابع هش می توان اطلاعات بزرگی همچون جستجو پرونده ها،ایجاد کلید های خصوصی و عمومی،تحلیل پرونده ها و مدیریت داده ها را انجام داد.زمانی می شود به قدرت بلاک چین پی برد که یک فایل شامل اطلاعات مهم و برزرگ را به آن داد و داده خروجی از تابع هش را برسی کرد تا صحت اطلاعات را برسی کرد.

نود در شبکه های بلاک چین

نود در شبکه های بلاک چین وظیفه ذخیره بلاک ها را بر عهده دارد و به طور مستقیم به بیت کوین وصل می شود و پذیرش تمامی قوانین بیت کوین با نود می باشد همچنین نود ها در الگوریتم اجماع هم نقش دارند.زمانی که نود یک تاییدیه ارسال می کند که به آن ها  الگوریتم اجماع می گویند که به دو روش اثبات کار که با دانلود یک شبکه وارد خود شبکه می شوند و مسئولی تایید تراکنش را بر عهده می گیرند.

 

 

فرایند کار کردن بلاک چین ها

زمانی که یک داده جدیدی به بلوک ها اضافه می شود که در بلاک چین باید ۴ مرحله را طی کند که شامل موارد زیر می باشد:

  1. تراکنش جدید باید ایجاد شود.(ممکن است اطلاعات خرید چند نفر درون یک بلوک ذخیره شود)
  2. حال تراکنش های ثبت شده باید تایید شوند.در شبکه های بلاک چین یک بخش مسئولیت برسی تراکنش ها را بر عهده دارد.این شبکه های بلاک چین پس از تایید کامل در کسری از ثانیه اطلاعات را تایید می کنند.
  3. با تایید کامل،تراکنش ها باید در یک بلوک ذخیره شوند.زمانی که اطلاعات به طور کامل تایید می شود یک چراغ سبز بدین منظور دریافت می کنند که تمامی اطلاعات شما که حاوی امضا دیجیتال،مقدار پول خرج شده و غیره در آن ذخیره می شود.
  4. در نهاییت یک هش منحصر به فرد دریافت می کنید.

ویژگی های بلاک چین

بلاک چین ها ویژگی فراوانی دارند که باعث می شود طرفداران زیادی پیدا کنند.این ویژگی ها شامل موارد زیر می شود:

تغییر ناپذیر

تغیر ناپذیری یکی از بهترین ویژگی های بلاکچین است که با استفاده از ویژگی هش،داده ها را به صورت رمز نگاری و یکسان ایجاد می کند.زمانی که یک بلاک چین تغییر کند تمامی بلاک ها اعم از بلاک های قبلی و بعدی نامعتبر خواهد شد.اگر چه تغییر ناپیزی بلاک چین ها یک ویژگی بسیار مهم می باشد ولی کاملا در مقابل آسیب ها مقاوم نیستند اما یک ربات مخرب می تواند شبکه را بر هم بزند و کنترل شبکه را به دست بگیرد.

غیر متمرکز

در یک شبکه غیر متمرکز هیچ شخصی به عنوان مدیر وجود ندارد تا نظارتی بر سایت داشته باشد بلکه گروهی از نود ها بر شبکه نظارت می کنند.این گروه از نود ها هرچیز مهمی که در مورد ذخیره اطلاعات مهم کاربران می باشد را انجام می دهند و با استفاده از کلید های خصوصی کنترل همه چیز را در دست می گیرند.

امنیت

امنیت یکی از ویژگی های اصلی بلاک چین ها می باشد که با استفاده از تغییر ناپذیری و اجماع این اجازه را می دهد که در مورد وضعیت شبکه و اعتبار شبکه تصمیم بگیرند.در عین حال می توانید با به کار گیری اجماع،تایید صحت تراکنش ها در هر بخش داده ها جدید را برای بخش دیگر تایید می کند.

 

شفافیت

بلاکچین ها با استفاده شفافیتی  که دارند می توانند تمامی بلاک ها،تراکنش ها و هر چیزی را کنترل کنند.برای مشاهده بلاک ها یا هر چیزی دیگری باید از مروگر استفاده کنند.

انواع بلاک چین ها

اکنون که درک خوبی از دلیل استفاده از فناوری بلاکچین داریم می توانیم به سراغ انواع بلاک چین ها برویم و در مورد آنها بیشتر بدانیم.چهار نوع مختلف از بلاک چین ها وجود دارد که شامل موارد زیر می باشد :

 

بلاک چین عمومی

بلاک چین عمومی یک دفتر توضیع شده بدون محدودیت می باشد که هر فردی می تواند به راحتی با سیستم کامپیوتر و اینترنت متصل می شود و نیاز به مجوز ندارد.از رایج ترین بلاک چین های عمومی می توان به بیت کوین کریپتو کارنسی ها اشاره کرد.

مزایای استفاده از بلاک چین های عمومی:

  • از ماهیت غیر متمرکز استفاده می کند که مستقل می باشد.
  • هر کدی که در بلاک چین نوشته می شود دیگر نمی توان آن را تغییر داد.
  • به دلیل استفاده از نودها در تایید تراکنش ها،سرعت سایت بسیار افت می کند.
  • بلاک چین های عمومی به دلیل استفاده شدن رمز نگار ها در نگه داری و انجام سوابق و تراکنش ها باعث امنیت بلاک چین ها می شود.

بلاک چین خصوصی

بلاک چین های خصوصی در یک فضای محدود مانند شبکه کار می کنند.بلاک چین های خصوصی بیشتر در اختیار نهاد یا سازمان ها می باشند و افراد کمی که عضو این سازمان ها هستند به این بلاک چین ها دسترسی دارند.این شرکت ها می توانند دسترسی هاس مختلفی مانند دسترسی یا مجوز های مختلف را برای شبکه تایین کند.

مزایای استفاده از بلاک چین های خصوصی:

  • به دلیل دسترسی افراد کمتر به بلاک چین خصوصی سرعت آن ها بالا می باشد.
  • بلاک چین های خصوصی به دلیل اینکه فقط چند گروه از آن استفاده می کنند هر چقد هم رشد کند باز هم فرقی در سرعت انجام کار ها نمی کند.

بلاک چین هیبرید

بلاک چین هیبرید یا دوگانه از خصوصیات بلاکچین خصوصی و بلاک چین عمومی استفاده می کند بدین معنی که کاربر می تواند باید اجازه ورود را داشته باشد هم بدون اجازه می تواند بدون اجازه وارد شود.در بلاک چین های هیبرید کاربران می توانند دسرستی افراد را به داده ها موجود در بلاکچین را کنترل کنند.بلاک چین های دوگانه بسیار انعطاف پذیر هستند به این معنی که کاربر می تواند به یک بلاکچین خصوصی با چندین بلا‌ک چین عمومی بپیوندند.در این بلاک چین ها درون خود یک سیستم تایید دارند اما فرد برای ارسال و پخش داده در شبکه های عمومی نیاز به تایید دارند.برای تایید بیشتر در بلاک چین های عمومی هشینگ بیشتری درگیر می شود و از نود بیشتری برای تایید تراکنش ها استفاده می شود.

بلاک چین کنسرسیوم

بلاک چین کنسرسیوم به صورت نیمه مترمز می باشند که بیشتر از یک سازمان از آن را کنترل می کند،این دقیقا برعکس کلید های خصوصی می باشد.شبکه بلاک چین کنسرسیوم به عنوان یک نود عمل می کند که تبادل یا استخراج اطلاعات را بر عهده دارد.این بلاک چین ها در بانک ها و یا سازمان های دولتی مورد استفاده قرار می گیرند.

2 دیدگاه دربارهٔ «بلاک چین چیست؟ + معرفی انواع بلاک چین»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

من ربات نیستم *محدودیت زمانی فراتر رفت. لطفا یک بار دیگر کپچا را کامل کنید.

پیمایش به بالا