صرافی داخلی یا خارجی ؟ صرافی متمرکز یا غیر متمرکز ؟

با ظهور پول و گسترش آن در جوامع صرافی ها شکل گرفتند اما با ارائه پول دیجیتال یا همان رمزارز نوع دیگری از صرافی ها، تحت عنوان صرافی ارز دیجیتال نیز بوجود آمد. خرید و فروش ارز دیجیتال و مبادله آن با پول ملی از فعالیت هایی است که در بستر صرافی های ارز دیجیتال انجام می شود.صرافی ها در قالب یک سایت و یا یک اپلیکیشن عرضه می شوند و کاربران با ثبت نام درآن می توانند معاملات مختلف را با توجه به امکاناتی که صرافی در دسترس آنها قرار می دهند مدیریت کنند.

 

 

به صورت کلی عملکرد صرافی ها به دو صورت متمرکز و غیر متمرکز است.صرافی های متمرکز توسط یک شخص، گروه و یا سازمان کنترل می شود.گرچه فعالیت این دسته از صرافی ها بر خلاف اهداف کلی شکل گیری رمز ارز هاست، ولی استفاده از آن به مراتب راحت تر از نوع غیر متمرکز است. صرافی غیر متمرکز توسط هیچ شخصی مدیریت نمی شوند. این صرافی ها از نظر امنیت در سطح بالاتری نسبت به نوع متمرکز آن است ولی به دلیل محیط کاربری نسبتا دشوار، غالبا نوع متمرکز طرفداران بیشتری دارد.

بهترین صرافی ارز دیجیتال

بسیاری از کاربران حوزه ارز دیجیتال در زمان انتخاب یک صرافی برای انجام معاملات و مبادلات مختلف، میان یک صرافی داخلی یا خارجی و یا نوع متمرکز و غیر متمرکز دچار تردید می شوند. در ادامه به بررسی معایب و مزایای هر کدام می پردازیم.

 

صرافی داخلی یا خارجی؟

برخی از صرافی های ارز دیجیتال معتبر خارجی بهترین بستر های خرید و فروش رمز ارز ها هسنتد که به دلیل پوشش دهی تقریبا همه ارزهای دیجیتال نسبت به صرافی های داخلی برتری دارند.با این وجود استفاده از صرافی های داخلی برای کاربران ایرانی به دلیل افزایش کارمزد تراکنش ها و بالا بودن هزینه های صرافی های خارجی تقریبا غیر ممکن است.

کاربران ایرانی به دلیل تحریم های مختلف امکان تراکنش با پول ملی (ریال) را ندارند و فرایند تغییر و خرید و فروش بسیار پر هزینه خواهد بود.

از دیگر دلایلی که اکثر کاربران ایرانی به استفاده از صرافی های داخلی تمایل دارند استفاده از فیلتر شکن هاست.در هر بار اتصال به vpn آی پی ورود به سایت صرافی تغییر می کند.تکرار این موضوع احتمال بروز خطا و عدم دسترسی به حساب کاربری را بالا می برد.

صرافی متمرکز یا غیر متمرکز؟

از مهم ترین مزایای استفاده از صرافی های متمرکز استفاده آسان از آن است.محیط کاربری و امکانات هر صرافی با دیگر صرافی ها متفاوت است و این موضوع امکان انتخاب بهترین صرافی را بر اساس امکانات مورد نیاز کاربر فراهم می کند. در این مدل از صرافی ها مراحل احراز هویت وجود دارد و برای با رفتن سطح امنیت هر صرافی پلتفرم های خود را اجرا می کند.

امکان ایجاد کیف پول و تراکنش با کارت بانکی از دیگر امکاناتی است که در صرافی های متمرکز داخلی وجود دارد.با وجود این مزایا مراحل احراز هویت و اصل متمرکز بودن این صرافی ها برای بسیاری ناخوشایند است چرا که تمام معاملات و تراکنش ها توسط ادمین و شرکت توسعه دهنده کنترل می شود.

محیط کاربری صرافی های غیر متمرکز نسبتا دشوار است و برای افراد مبتدی استفاده از آن بسیار سخت خواهد بود.از مهم ترین مزیت های آن عدم نیاز به مراحل احراز هویت است و عدم نظارت و مدریت توسط نهاد ها و شرکت های مختلف است.

 

جمع بندی

در حال حاضر ارز دیجیتال نشان دهنده آینده سیستم های مالی در دنیا است.به عقیده بسیاری تا چند سال دیگر خبری از پول نقد و خرید و فروش با این نوع پول نخواهد بود.همانطور که از گذشته تا امروز پول دستخوش تغییرات زیادی شده و در آینده نیز تغییر خواهد کرد.در ابتدای ظهور ارز دیجیتال، با وجود مخالفت و مقاوت دولت ها در کشورهای مختلف،امروزه شاهد رشد روزازون این صنعت هستیم به طوری که در برخی کشور ها پرداخت مالیات با ارزهای دیجیتال امکان پذیر شده است.

مشاهده امکانات اسکریپت صرافی

همراه شدن با پیشترفت تکنولوژی در دنیا برای هر کشوری یک امر ضروری است و دولت ها باید به این موضوع توجه ویژه داشته باشند.امیدوارم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید.

6 دیدگاه دربارهٔ «صرافی داخلی یا خارجی ؟ صرافی متمرکز یا غیر متمرکز ؟»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

من ربات نیستم *محدودیت زمانی فراتر رفت. لطفا یک بار دیگر کپچا را کامل کنید.

پیمایش به بالا